Płaca minimalna w górę. Zyskają zadłużeni i pracujący w nocy

Od Nowego Roku najniższa pensja wzrośnie o sto złotych brutto. To informacja ważna nie tylko dla najmniej zarabiających, ale także dla pracujących w nocy, mobbingowanych, a nawet dla zadłużonych.
Wyższe będzie też minimalne odszkodowanie za mobbing
Wyższe będzie też minimalne odszkodowanie za mobbing

fot. sadlej/sxc.hu

W 2013 roku szef nie będzie mógł zapłacić pracownikowi na pełnym etacie mniej niż 1 600 złotych brutto. Do tej pory było to 1 500 złotych. Jedynie ci, którzy dopiero zaczynają pracę, przez pierwszy rok dostawać mogą 80 procent tej kwoty, czyli, od 1. stycznia, 1 280 złotych.

To jednak stawki brutto. Po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy, w kieszeniach najmniej zarabiających pozostanie 1 181,38 zł, podczas gdy dziś dostają 1 111,86 zł. To znaczy, że faktyczna podwyżka wyniesie dla nich niecałe 70 złotych.

Ci, dla których 2013 rok jest pierwszym rokiem pracy, muszą dostać na rękę co najmniej 945,10 zł.
Od ustawowej płacy minimalnej zależą też dodatki za pracę w nocy. Za każdą godzinę przepracowaną między godziną dwudziestą pierwszą a siódmą rano należy się dopłata do pensji w wysokości dwudziestu procent stawki godzinowej wynikającej z płacy minimalnej. Stawka ta zależy od liczby dni roboczych w miesiącu. Dodatek za pracę w nocy przysługuje nie tylko tym pracownikom, którzy zatrudnieni są na stałe przy pracach w nocy, ale i tym, którzy pracują w ten sposób sporadycznie.

Na podwyżce ustawowego minimum skorzystają też dłużnicy, którym wypłatę zajął komornik. Zgodnie z prawem po potrąceniach pracownik musi dostać co najmniej minimalną pensję. W przypadku kar za wykroczenia służbowe na konto pracownika musi trafić przynajmniej 90 procent najniższej płacy, a przy potrąceniach zaliczek firmowych – co najmniej 75 procent.

Zyskają także pracownicy zwalniani grupowo. Ich odprawa maksymalna to 15-krotność płacy minimalnej. Wzrośnie ona z 22 500 zł do 24 000 zł. Wyższe będą też dolne progi odszkodowań za mobbing i nierówne traktowanie. Sąd nie może przyznać odszkodowania niższego od pensji minimalnej, górna wysokość rekompensaty nie jest określona. 

Autor: regiopraca.pl
64komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (64)

PITU PITU NIE PIERDOLCIE ZE DO MINIALNEGO DOSTANE 20% WIECEJ ZA NOCI BO FIRMA OCHRONIARSKA Z WROCŁAWIA JUZ OD KILKU LAT WLICZA NOCE DO MINIMALNEGO WYNAGRODZENIA I WSZYSTKO JEST OK OBECNIE TO 1400+OK 105NOCE+23EKWIWALENT ZA PRANIE DAJE 1528BRUTTO MINIMALNEJ NIECH SIE KURWA KTOS TYM WRESZCIE ZAJMIE
mado, 28.12.2012, 09:31
Józef słoneczko, 28.12.2012, 09:47
TO WOŁAJCIE KOMUNO WRÓĆ HAHAHAHAHAHAHAHAH
stolewicz , 28.12.2012, 19:43
TO WOŁAJCIE KOMUNO WRÓĆ HAHAHAHAHAHA
stolewicz , 28.12.2012, 19:44
Zamiast BEST będzie Impel strach się bać .Trzeba odkładac na bilet jak najdalej stąd.
Zośka, 29.12.2012, 22:18
Zamiast BEST będzie Impel strach się bać .Trzeba odkładac na bilet jak najdalej stąd.
Zośka, 29.12.2012, 22:19
Jedynym wygranym tej rewelacyjnej fantastycznej wspaniałej .... podwyżki będzie Niepodzielnie Nam Miłościwi Panujący Król ZUS.
Wiesław, 28.12.2012, 10:14
Nie mylić z ZULUSEM, ten o swoich poddanych dbał król ZUS swoich tylko okrada.
krwiopijca, 28.12.2012, 10:18
Ja pierdole jak w tym kraju jest zajebiście! podwyżka dobre sobie, przynajmniej nie kompromitowali by się złodzieje rządzący.
Piotrek, 28.12.2012, 10:36
wynajęcie pokoju min 500 zł nie wspominając mieszkania bo na to już nie starczy dojazd do pracy min 100 zł doładowanie komórki i środki czystości ok 100 na jedzenie zostaje 500 zł co daje 16 zł dziennie a gdzie kasa na dokształcanie kulturę wczasy i tak przyziemne potrzeby jak buty ubranie lekarstwa w razie choroby .Najgorsze jest to że przeciętny rodak nie zarabia wcale dużo więcej niż te minimum
sma1, 28.12.2012, 11:01
TO PRZECIEŻ JESTEŚ niewolnikiem TEGO SYSTEMU krzycz komuno wróć hahahahahahahhahahah
stolewicz , 28.12.2012, 19:50
paradoks polega na tym że ja potrafię ten system dymać a moja wypowiedz nie dotyczy mnie tylko co to znaczy zarabiać 1200
sma1, 29.12.2012, 15:55
Nikt ci nie kaze pracowac za najnizsza. Ucz sie.
Jak jestes leniwy to i masz tego efekty.
spawacz, 29.12.2012, 05:06
A co powiesz tym z grupami co muszą za 1100 robić bo innej zgody lekarz nie da jak portiernia?
nowej, 29.12.2012, 13:25
napisz mi gdzie ja napisałem że jestem nie wykształcony i pracuję za najniższą krajową ja tylko przedstawiłem obraz co oznacza tyle zarabiać . Z podpisu i wypowiedzi wnioskuje że mam do czynienia z osoba raczej dobrze zarabiającą ale bez wykształcenia i raczej niezbyt lotną umysłowo.
sma1, 29.12.2012, 15:53
Ortografia i interpunkcja leży u Ciebie niczym Tupolew, który brzózkę wyhaczył, hahaha:P. Gdybyś skończył chociaż liceum ogólnokształcące, napisałbyś , że wcale nie pisałeś, że jesteś NIEWYKSZTAŁCONY, bo w tym wypadku nie piszemy "nie" osobno (imiesłów przymiotnikowy czynny) - pamiętam to ze szkoły podstawowej. Nie wiesz również, czym jest przecinek, bo nie użyłeś ani jednego w całej wypowiedzi. Jestem osobą po maturze , nie jestem nawet magistrem, których produkcja masowa trwa, lecz co z tego, kiedy owi nie potrafią posługiwać się językiem polskim. Pozdrawiam.
tere fere, 29.12.2012, 23:47
typowo polska wypowiedź jadowitego trolla internetowego
KRC, 30.12.2012, 12:18
Niektórzy tak maja że nie przywiązują wagi do ortografii i interpunkcji jak się kształciłem jeszcze zwracałem na to uwagę zwłaszcza na maturze bo na studiach nikt już specjalnie nikt nie zwracał na to uwagi a błędy w pracach zawsze ktoś mi poprawił .Nigdy orłem z języka polskiego nie byłem bardziej leżała mi matematyka chemia co nie wyklucza ze dużo czytam .Inną sprawą jest że ortografii to ja się ostatnio uczyłem ćwierć wieku temu i jak już wspomniałem ledwo ja zaliczyłem tak wiec analitykiem jesteś słabym .
sma1, 30.12.2012, 12:24
Nawet przecinek w zdaniu robi wielką różnicę,wtedy gdy zostanie postawiony w nieodpowiednim miejscu.
gołąbek, 09.01.2013, 18:09
nie tak do końca.Jestem wykształcony bardzo dobrze,a na dodatek mam plecy!
Jestem 100% sprawny fizycznie.NIe jestem niezdarą,fleja itp.Radze sobie ze wszystkim dobrze.Uprawiam sporty itp.I mam kilkuletnie doświadczenie w zawodzie ,który dokonuje.No i oczywiście jestem młody i zdrowy:)
A niestety pracuje za 1200zł .Taka jest Polska.Niestety.
hmmmm, 30.12.2012, 12:02
No uczyłam się, i co?? Dobrze, że mi się zastępstwo w szkole trafiło, bo tak to nie miałabym ani tej najniższej krajowej. a gotowa już byłam po studiach za nią pracować. Pewnie i tak jak skończę zastępstwo, to będę się modliła o pracę za tą najniższą krajową. \Więc nie pisz, ze nikt nikomu nie każe za tyle pracować. Takie mamy czasy, że człowiek nie wybrzydza tylko bierze taka pracę jaka jest.
mrufka, 30.12.2012, 17:21
bez układów i znajomości to możesz miec trzy fakultety i nic minimalna i tyle miernoto....
agnessa, 30.12.2012, 18:59
Cieszcie sie cieszcie, tylko że zawsze po podniesieniu płacy minimalnej zwieksza sie bezrobocie, bo tych z minimalną sie zwalnia, zamiast rozwiazywac prawdziwe problemy, czyli duze bezrobocie i slaba gospodarke, ktos probuje maskowac objawy.
mmm, 28.12.2012, 11:16
(FAKT) pamiętam jak na początku lat 90- panowie politycy wręcz cieszyli się na łamach różnych mediów z rosnącego bezrobocia np: pan balcerowicz itp.Teraz jest pewnie tak samo tylko nikt tego już nie powie.
Sebastian lat 37, 12.01.2013, 12:45
troche to dziwne ze niby powinnam dostawac 1111 z groszem a dostaje 1049,86 na reke. czyzby pracodawca mnie oszukiwal? mam komornika i licze sie z tym ze nizsze ale powinnam dostawac te 1111
ja, 28.12.2012, 11:28
hodzi o to rzeby POddani zdyhali szypciej w bulu i nendzy
POnsja, 28.12.2012, 12:56
gość, 28.12.2012, 18:07
niech sie zajmie nasze państwo umowami śmieciowymi i zatrudnianiem na czarno a nie bzdurami o niby podwyżkach...które si da ominąć..gdie istytucje jak pup?pip ich wziaśc pod lupe skontrolowac czy działaja tak jak powinni,co to za kontrola inspekcji pracy jak jest zapowiedziana u pracodawcy??to ja bede jezdził bez biletu autobusem skasuje wtedy jak beda kanary..absurd ta nasza polska.....
abc, 28.12.2012, 18:43
żaden inspektor pracy nie pójdziena kontrole jak nie zawaidomi bo go nie wpuszcza - taki jest przepis ! jesli jechałbys autem pijany ale wiózł kobiete np. do porodu to ...... to bedzie ok jak nie bedzie POLICJI a jak zatrzymają to masz problem ..........
Tak samo i tu - pójdziez na kontrole bedze spokojnie to ,,,,,,,,,,,, ok a jak sie SUKINSYN odwoła to ..... nie PIP cały nie instytucja a INSPEKTOR PRACY odpowiada - nikt mu nie pomoże wtedy ( nawe szef ) każdy powie po cos szedł ?
NECH gnoje z SEJMU ZMIENIA przepisy - do do TYCH mije anse a nie do PIP
JESZCZE RAZ mówie ODPIER... sie od PIP
realista_M, 29.12.2012, 13:41
Konsalnet też świrował i wałki robił, legalnie oczywiście.
jan, 28.12.2012, 19:04
akurat, już to widzę, Kapitaliści, oj przepraszam, pracodawcy, szybko wyliczą, że to dla nich nieopłacalne i aby wyjść na swoje wniosą do buławy marszałkowskiej, poprawkę do poprawki i tak zmienią Kodeks Pracy, aby legalnie zmniejszyć etaty np na 1/2 i znowu będzie dobrze.
olo, 29.12.2012, 10:29
A tym przy "buławie marszałkowskiej" nie zmniejszą etatów? Jest tam niby około 500 osób, a na posiedzeniach widać ich 50 czy 100 albo nawet tylko samego mówcę. (Chyba, że chodzi o podwyżki dla posłów i dotacje dla partii, to wtedy jest komplet, a może i nawet jeszcze więcej).
Quasimodoxxl, 30.12.2012, 09:39
ha ha ha, a prezesi dostana po 1000 zl
andrzej, 29.12.2012, 10:57
hodzi o to rzeby POddani zdyhali szypciej w bulu i nendzy
POnsja, 29.12.2012, 11:13
kolejna sciema nie bedzie zadnych podwyzek plac tymbardziej dla kowalskich 2 lata temu mozna bylo dostac robote za 1 100 dzis za to samo dostaje sie 700 zl
adrian, 29.12.2012, 11:27
Ja już dawno spi...doliłem z tego chorego kraju, nie mam zamiaru wracać i szczerze odradzam to swoim dzieciom. Rozebrać to znowu w pizdu.
hahhaahhahaaha, 29.12.2012, 11:45
Mylisz sie, zle myslisz ! Dlaczego Ty, albo kilka milionow ma opuszczac Polske ? Lepiej bedzie PO-gonic te zgeaje aferalna PO-gardzajaca Polakami tj NOCNA ZMIANE i jej sprzymierzencow np do rosji i do niemiec, niech sobie wybiora kierunek, ktory im bardziej odpowiada. Nikt PO zdrajcach tu plakac nie bedzie.
jazz baba ryba, 29.12.2012, 12:51
Sam debilu najpierw na nich zagłosowałeś w wyborach a potem dałeś dyla na zmywak w Londynie. Teraz pieprzysz zeby polskę rozebrać. Sam się głąbie rozbierz i przeleć na golasa PRZY MINUS 25 TO MOZE CI TEN PUSTY ŁEB ochłonie. Żal, że w tym kraju takich osłów na swiat rodzice wydali a sejm zaklazał aborcji. Gdyby była może zostałbys wyskrobany i nie bazgrał bys w necie takich kretyńskich komentarzy. Śmieć.
Bezpartyjny, 30.12.2012, 18:18
Zgadzam się z Tobą człowieku !!!!!!!!!! Aby zrobić porządek w tym kraju musimy zrobić ....rozbiory ! Proponuję "pchać" się pod jurysdykcję Niemców bo chociaż ład i porządek nastanie ! Też chciałbym wyjechać ( czytaj: spieprzyć) ale jakoś mi to nie wychodzi. Zrobię wszystko aby moje córki oddawały swoje podatki do Państwa Niemieckigo
jacabu71, 13.02.2013, 17:05
wszyscy wyszczekani... ale nikt na ulice nie wyjdzie, tutaj to mozecie sobie do usranej smierci pisac!
gość, 29.12.2012, 12:57
KOMUNO KOCHANA WROC ALBO SPIEPRZAC Z TEGO KRAJU NEDZY I GLUPOTY DZIWIA SIE ZE LUDZIE CHWILOWKI BIORA CZY KREDYTY ZEBY RACHUNKI ZAPLACIC ALBO ZEBY Z GLODU NIE ZDECHNAC I MAJA DUGI TO KOMORNIK ZABIERZE OSTATNIE GROSZE Z BIEDNEJ RENCINY I JAK TU ZYC W TYM CHORYM KRAJU ???
JACEK , 29.12.2012, 23:01
KOMUNO KOCHANA WROC ALBO SPIEPRZAC Z TEGO KRAJU NEDZY I GLUPOTY DZIWIA SIE ZE LUDZIE CHWILOWKI BIORA CZY KREDYTY ZEBY RACHUNKI ZAPLACIC ALBO ZEBY Z GLODU NIE ZDECHNAC I MAJA DUGI TO KOMORNIK ZABIERZE OSTATNIE GROSZE Z BIEDNEJ RENCINY I JAK TU ZYC W TYM CHORYM KRAJU ???
JACEK , 29.12.2012, 23:01
Co to znaczy że szef nie będzie mógł zapłacić mniej ??? sratu tatu takie bajki to tuskiej miernocie antyspołecznej z sopotu bić , ludzie za 900-1000 zł pracują i co to ma do rzeczy nie podoba się , to na jego miejsce 30 chętnych ! 1500 to nawet teraz nie ma , ale propagandowo będzie 1600 , reżimowa tuska propaganda !!!
rudy oszust polaków , 29.12.2012, 13:14
Od Nowego Roku najniższa pensja wzrośnie o sto złotych brutto. O całe 100zł brutto a kto to taki chojny że aż tyle dał? może ja mu dam 1130+ 80netto i popatrzę jak ZŁAMAS żyje miesiąc czasu, mi te 100 BRUTTO ni do przodu ni do tyło ALE GEST HAHAAA 100ZŁ BRUTTO DLA UBOGICH.
nowej, 29.12.2012, 13:23
Świetnym przykładem na bardzo równe i uczciwe traktowanie pracowników jest hotel VERDE k. Koszalina. Właściciele jak się da oszukują pracowników płacąc im po 7zł na godzinę - najniższą krajową, urlopy wypoczynkowe wpisuje kiedy im się podoba, nie konsultując tego z pracownikami nawet, za pracę w święta i w nocy nie ma nikt więcej płacone. Ale przecież kto może się tym zająć?
qaz, 29.12.2012, 13:26
pracownicy cywilni wojska już bardzo się zbliżyli do najniższej krajowej do tego Panowie w mundurach walą pięścią w biurko i dowodzą grożąc zwolnieniami bo potrzebują miejsca pracy dla swoich znajomków nie da się tak dłużej tego wytrzymać
Kalinowska, 29.12.2012, 13:40
dała bym rządzącym najniższą krajową bez możliwości skorzystania z tego co już ukradli i kazała tak pożyć przez co najmniej pół roku
Kalinowska, 29.12.2012, 13:43
zarabiać 5,7 na godzinę ,czego sie można dorobić w tym kraju,46 zł na dzień,gdzie rodzina , dom,
beeee.., 29.12.2012, 14:27
tak zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości.chociaż mam ochotę dodać jeszcze więcej obelżywych słów.bo takiego syfu jak jest teraz nie pamiętam aby był a czeka nas jeszcze większe bagno.ile bym nie pracowała to i tak mało.ubrania w lumpeksie z kalkulatorem do sklepu.nie nawidzę tego kraju w w Nowym 2013 r.życzę wszystkim rzadzącym koło dupy bo i tak mielibyście za dobrze cioty.
wściekła, 29.12.2012, 19:20
Popieram i przylaczam sie do zyczen!!!
Zdzich., 30.12.2012, 15:55