Nie każdy dostanie zasiłek za opiekę nad rodzicem

Przed przyznaniem świadczenia opiekuńczego gmina będzie przeprowadzać wywiad środowiskowy.
Bogate dzieci nie dostaną pieniędzy za opiekę nad rodzicem
Bogate dzieci nie dostaną pieniędzy za opiekę nad rodzicem.

fot. sxc.hu

Takie zmiany w zasadach przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego przewiduje wysłany do konsultacji społecznych projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych. Przypomnijmy, obecnie jeżeli nie podejmujemy pracy lub z niej rezygnujemy, bo musimy opiekować się chorym członkiem rodziny, wówczas możemy wystąpić do gminy o świadczenie pielęgnacyjne.

Tak jest

Pieniądze za opiekę nad chorym w wysokości 520 zł miesięcznie (bez względu na wysokość osiąganych dochodów) przysługują:

  • mamie lub ojcu dziecka,
  • innym osobom, na których zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego ciąży obowiązek alimentacyjny (z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności),
  • opiekunowi faktycznemu dziecka (tj. osobie faktycznie opiekującej się dzieckiem, która wystąpiła z wnioskiem do sądu rodzinnego o przysposobienie dziecka).

Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje wymienionym osobom pod warunkiem, że nie podejmują pracy lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą niepełnosprawną.

 

Od 15 października 2011 roku o świadczenie pielęgnacyjne może się także ubiegać córka lub syn, których rodzice są osobami niepełnosprawnymi (znaczny stopień niepełnosprawności) i pozostają w związku małżeńskim. Przed 15 października ub.r nie było to możliwe. Nie można było otrzymać wsparcia na chorą osobę, która ma współmałżonka.

Jak ma być

Według nowych przepisów prawo do świadczenia pielęgnacyjnego będą mieli:

  • ojciec,
  • mama,
  • opiekun prawny,
  • a także rodzina zastępcza spokrewniona z chorym dzieckiem.

W przypadku wymienionych osób wyższa byłaby także wysokość świadczenia pielęgnacyjnego. Wzrosłaby ona o 100 zł miesięcznie z 520 zł do 620 zł.

Natomiast inne osoby zobowiązane do alimentacji, np. córka lub syn zajmujący się rodzicem lub też wnuczka zajmująca się chorym dziadkiem uzyskają prawo do zupełnie nowego świadczenia tzw. specjalnego zasiłku opiekuńczego. Wyniesie on 520 zł miesięcznie. Jednak gmina przyzna to świadczenie pod warunkiem,że dochody obydwu rodzin (opiekuna i osoby, nad którą jest sprawowana opieka) nie przekroczą kryterium dochodowego wynoszącego 583 zł w przeliczeniu na osobę w rodzinie.

Ponadto gmina zanim przyzna specjalny zasiłek opiekuńczy będzie zobowiązana do przeprowadzenia wywiadu środowiskowego. Nowe prawo ma wejść od 1 kwietnia tego roku i byłoby stosowane nie tylko wobec osób składających wniosek o to świadczenie po terminie 1 kwietnia 2012 roku. Nowe zasady miałyby także zastosowanie do osób już korzystających ze wsparcia. Gminy będą zobowiązane zawiadomić wszystkie osoby, które dotychczas pobierają świadczenia o czekających je zmianach. Jednak w przypadku osób, które przed 1 kwietnia br. miały prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, a po wejściu w życie nowych przepisów nie spełniałyby warunków do zasiłku opiekuńczego, zostanie im ten zasiłek przyznany jeszcze przez dodatkowych 6 miesięcy.

KRYSTYNA BRZOZOWSKA 

Autor: regioPraca.pl
Podziel się:
Wersja do drukuWersja do druku
100komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (100)

Pani Krystyno pani cytowany z ustawy zapis cyt. ,,Przed 15 października ub.r nie było to możliwe. Nie można było otrzymać wsparcia na chorą osobę, która ma współmałżonka" jest nie do końca prawdziwy. Mogę udokumentować wyjątek przesyłając dokumenty faxem na podany przez panią numer. Lub się skontaktować telefonicznie.Oczywiście podane tam dane osobowe, adres tylko do wiadomości redakcji. Pozdrawiam.
lupo, 27.01.2012, 19:37
Ja mam takie pytanie opiekuje się niepełnosprawnym teściem jestem synową nie pracuje czy mogę starać o taki zasiłek to jest 520 z/ proszę o odpowiedz i z góry dziękuje.
kosak, 28.01.2012, 15:34
nie, ja mam niepełnosprawną teściową i takiego zasiłku nie dostałam. Dostał go mąż -syn teściowej- teraz zmarł i mnie się nie należy taki zasiłek. Też nie pracuję
kula, 30.01.2012, 23:08
dzień dobry mam pytanie sprawie opieki na straszą osobą niepełnosprawną czy konkubina miała by zasiłek z osobą starszą którą mieszka nie pracuje ma niepełnosprawność symbol -09-M czy jest możliwość o zasiłek .czy jest taka możliwość dziękuje bardzo i proszę o odp .
adik, 10.08.2012, 09:55
prawnie należy sie pani ten zasilek , ale w rzeczywistości truDno będzie musi pani walczyć .
witkowska, 06.04.2012, 12:58
proszę o przesłanie materiałów, przekażę dziennikarce.
Agnieszka Zawadzka, red. centralny regioPraca.pl
agnieszka.zawadzka[at]mediaregionalne.pl
regioPraca.pl, 28.01.2012, 16:28
Przepraszam, że tak późno. Proszę o numer faxu na który prześlę dokumenty.
Pozdrawiam czytelnik.
gość, 30.01.2012, 12:12
fax.: (022) 46 30 077 z opisem: dla Agnieszki Zawadzkiej, lub "do redakcji regioPraca.pl"
nr faksu może Pan sprawdzić tu:www.mediaregionalne.pl w zakładce "kontakt". Upewni się Pan, że dokument nie wpadnie w niepowołane ręce.
Pozdrawiam
AZ
regioPraca.pl, 31.01.2012, 15:42
Dień dobry.Muj sąsiad mieszka z 83 letnią matką ,jest chora i potrzebuje stałej opieki ,ma grupę niepełnosprawnej.On nie pracuje ma tylko putora h pola i płaci krus.Był w opiece ikazali mu przynieść wszystkie dokumenty że sie mu należy ten zasiłek.Złorzył wszystkie dokumenty i dostał odmowe .dlaczego.Był wywiad i sie mu należało dlaczego teraz nie .czy zmieniły sie ustawy. prosze o odpowiedz Dziękuje.
Pikos , 07.02.2012, 17:54
Płacąc składki Krus podlega się obowiązkowi opłacania składek.W związku z tym rolnik nie może zrezygnować z pracy w rolnictwie,podlega obowiązkowi opłacania składek.Mam tą samą sytuację.Ktoś kto ma pole nie może dostać zasiłku.Głupie-moim zdaniem
Krolik, 02.07.2013, 11:16
Komentarz został usunięty.
No i stało się,tego się obawiałam.Premier nie ma skąd jeszcze ,brać pieniędzy..to musi w ten sposób,kto daje i odbiera,ten się w piekle poniewiera....
a co z tymi,którzy rzucili pracę i nie znajdą hej długo i z czego będą żyć...
a co z chorymi,państwo się zaopiekuje?....coraz lepiej w naszym kraju,jak ma żyć zwykły człowiek.premier zapłaci opiekunce bo ma fory,pełne wory.my szaraczki do gleby,pasiłoby co?.szkoda gadać........
Puzdrakiewicz, 28.01.2012, 17:04
JAK NAM SIĘ RZĄD POSTARZEJE POW. 86 LAT I SAMI BĘDĄ WYMAGAĆ OPIEKI OSÓB TRZECICH - TO MOŻE ZMIENIĄ SIĘ KRYTERIA PRZYZNAWANIA ZASIŁKÓW DLA OPIEKUNÓW. BO TERAZ WSZYSTKO ZABRALI. A KTO MA SIE OPIEKOWAĆ RODZICAMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI ? POSŁAĆ ICH DO PIACHU, TAK NAJLEPIEJ. TACY LUDZIE SĄ ZDANI TYLKO NA OPIEKĘ. NAWET 520 ZŁ. ZABRALI DZIECIOM BEZROBOTNYM KTÓRZY OPIEKUJĄ SIĘ RODZICAMI POW. 86 ROKU ŻYCIA. PO TRZECH ZAWAŁACH, PO UDARZE, Z CHOROBĄ PŁUC. TYLE CZEKA NAS ZA PRACĘ W POLSCE ZA 40 LAT DLA OJCZYZNY.
MALINOWSKA, 21.01.2013, 13:48
Moja żona jest prawnym opiekunem swojego brata który wymaga całodobowej opieki.W celu zapewnienia Mu należytej opieki,zrezygnowała z pracy.Opiekuje sie też swoją starszą już mamą(82lata).Czy w związku z tym należy jej się zasiłek za taką opiekę?Proszę o odpowiedź na maila:Jabusan8@wp.pl
Z poważaniem:Zbyszek
Zbyszek, 30.01.2012, 13:30
Należy się jak najbardziej. Trzeba mieć orzeczenie o stopniu niepełnosprawności ( naszym przypadku) przyznane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności - stopień znaczny. Następnie złożyć wniosek o świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w związku z opieką nad osoba niepełnosprawną w swojej gminie/mieście. Druk powinni mieć w OPSie lub równorzędnej komórce realizującej jej zadania. Tam też składamy wypełniony wniosek. W dwóch egzemplarzach. Gmina chcąc nie robić precedensu zapewne odmówi, więc ten drugi egzemplarz wraz z odwołaniem przesyłamy do Sam. Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze i cierpliwie czekamy.
Dla chcących więcej informacji prześlę swoją dokumentację, ale niestety tylko na fax. Z stąd proszę o jego numer i zastrzegam, że wszelkie dane podają tylko do wiadomości osoby podającej nr faxu.
gość, 31.01.2012, 11:54
Dzień dobry,
ja właśnie szukam informacji na temat świdczenia pilęgnacyjnego. Dokładnie chodzi o to, że mój szwagier miał wypadek 2 m-ce temu, ostatnio zostało wystawione orzeczenie o niepełnosprawności o stopniu znacznym. Żona cały czas jest przy mężu, nie pracuje. Chcemy złożyc wniosek o świadczenie pielęgnacyjne, jednak widzę, że jej jako żonie (mimo, ze sie opiekuje chorym, nie pracuje, nie ma dochodów) się nie należy. Słyszałam, że należy złożyć wniosek, czekać na odmowę a potem sie odwołać. Czy może ktoś udzielić więcej informacji? Podaję maila ureluga@gmail.com a także fax (+48 22) 847-51-89
Reluga Urszula, 10.09.2012, 14:30
Panie Zbyszku, mam ogromny problem z zasiłkiem.
Może mógłby mi Pan pomóc. Podaję maila: domela@interia.pl
I bardzo, bardzo proszę o kontakt.
DROZD, 02.06.2013, 15:32
Panie Zbyszku, mam ogromny problem z zasiłkiem.
Może mógłby mi Pan pomóc. Podaję maila: domela@interia.pl
I bardzo, bardzo proszę o kontakt.
DROZD, 02.06.2013, 16:13
Witam serdecznie w lipcu ubiegłego roku składałam w naszej gminie o zasiłek na niepełnosprawnego tatę który jest po udarze i posiada pierwszy stopień inwalidztwa czyli jest zależny od innych osób. Mama pracuje, siostra zrzekła się opieki nad tatą, a ja złożyłam olbrzymią ilość wymaganych dokumentów. Były Panie na wywiadzie środowiskowym i największym ich problemem było ile mam łóżek, ile telewizorów i czy moje 11 letnie dziecko nie będzie mi przeszkadzać w opiece nad tatą a i mimo iż tata nie mówi do dziś Panie usilnie próbowały zmusić go do tego aby powiedział kto się nim opiekuje, mało tego dostałam odpowiedź że nie przysługuje mi zasiłek NA MOJĄ MAMĘ ANNĘ NOWAK zupełnie obce mi imię i nazwisko bo przecież tata nie zmienił płci. Panie mnie przeprosiły chciały szybciutko zabrać tamto pismo i wystawić ze zgodnymi danymi osobowymi taty, no i oczywiście kazały napisać odwołanie a wspomnę że po dostaniu tego błędnego pisma miałam tylko 2 dni bo panie urzędniczki je przetrzymały ponad tydzień. Moje odwoławcze pismo dostałam 27 grudnia 2011r oczywiście odmownie. Czy można czekać na decyzję prawie 5 miesięcy i dostać ją odmownie, ile na takie pisma jest czasu skoro ode mnie wymagano 2 dni zamiast 2 tygodni to ile od mopsu.Poproszę o jakąś mądrą radę bo tu nie ma z kim rozmawiać każda z Pań w Gminie mówi zupełnie co innego. Pozdrawiam
ANNA MROZEK, 30.01.2012, 17:49
Cóż, aż ciśnie sie na usta powiedzenie "czemuś biedny -boś głupi,czemuś głupi- boś biedny". A kto kazał CI oddawać pierwotny dokument?? A jak już tak bardzo CIę prosiły to notarialne poświadczenie za zgodność z oryginałem kosztuje ok. 50 zł. więc miej pretensje do samej siebieCYZDN
olo, 30.01.2012, 18:11
Bzdura, termin odwołania biegnie od dnia otrzymania decyzji, tak jest w każdej sprawie urzędowej!
GOŚĆ, 17.11.2012, 00:25
Po co pomagać chory staruszkom i starcom ?- z urzędu UŚPIĆ !!! wszystkich opiekunów ,którzy nie mają innych źródeł utrzymania -UŚPIĆ także ...a zaoszczędzone pieniądze z Opieki społecznej -przeznaczyć na ratowanie zwierząt tzw.bezpańskich {porzuconych] . Czysty zysk !!! 520.:30 dni=17,33 na dzień dla człowieka bez pracy .Gratuluję pomysłu !!!Myślę , że w konsultacjach kryterium dochodowe przepadnie..Godność człowieka za 17,33 dziennie co o tym myślicie
Opiekunka, 30.01.2012, 18:38
A 351 zł na osobę w rodzinie trzyosobowej? To daje 11.70 dziennie. Czyli trochę ponad 3 dolary. A biedny afrykańczyk ma dwa dolary dziennie... Biedny, cała polska się nad nim pochyla... Przy 360 zł na osobę przepis kwalifikuje rodzinę do grupy dobrze uposażonych. Czyli jedna osoba zarabiająca minimalne wynagrodzenie (na dzień dzisiejszy to ok. 1110 zł na rękę) i jest dostatek. Ładnie społeczeństwo wybiera. Od 20 lat te same byd..ki w sejmie i senacie, zarabiają miesięcznie tyle ile szaraczek rocznie i jeszcze mu wmawiają że jest "ustawiony". "TAK ŻYĆ!"
Walk, 30.01.2012, 20:52
Popieram w zupełności szkoda że nasze społeczeństwo jest takie biedne,ale takie jest powiedzenie "Syty głodnego nie zrozumie"
Pasą brzuchy wielcy politycy na krzywdzie ludzkiej!!!!!
Indyka, 11.02.2012, 17:10
Mam oboje rodziców,mama posiada pierwszą grupę inwalidzką a tata jest całkowicie niezdolny do pracy lecz nie ma wyrobionej grupy,Panie z MOPSu twierdzą że jeśli na mamę chcę pobierać zasiłek 520 zł.to tata musi mieć grupę.Czy to tak musi być?nie mogę nigdzie się tego doczytać.
EDZIA, 06.02.2012, 11:29
tak jest, do grudnia na osobę bedaca w zwiazku małzenskim swiadczenie sie nie nalezalo, od stycznia zmieniono przepisy i malzonek musi miec ustalony znaczny stopien, najlepiej walic gromy na pracownikow ops a nie na ustawodawce
kubicka, 14.02.2012, 08:51
Podobnie , mam dwoje rodziców chorych, oboje mają pierwszą grupę ,pytanie czy zasiłek przysługuje na oboje, czy tylko na jednego.
Maria 62, 18.02.2012, 06:31
Jola, 27.09.2012, 14:45
tak,mnie powiedziano to samo,ponieważ tato ma grupę od 5 lat,mama ma juz skończone 75 lat ale nie ma grupy,oboje są chorzy,a ja sie nimi zajmuję już od jakiegoś czasu,teraz straciłam pracę i chciałam ubiegać się o świadczenie pielęgnacyjne,ale powiedziano mi,że mama tez mus mieć grupę! to,że ma tylko tato, nic mi nie daje,oboje muszą mieć grupę i dopiero wtedy mogę składać papiery o przyznanie mi świadczenia! czy to jest normalne? wiadomo,że osoba mająca 75 lat nie tryska zdrowiem -przynajmniej nie u nas w Polsce- ale musi mieć grupę,żebym mogla starać się o te "wielkie" 520zl. za opiekę nad rodzicami,a to jest za opiekę nad dwojgiem,a nie za kazdego z osobna te 520zl. takie pieniądze,to nasi "dbający o Polskę" wydają na kolację w knajpie,a ludziom każą robic tysiące badań,wyrabiac grupy i składać tysiące papierów,bo przecież my,opiekunowie chorych i zniedołężniałych, "bawimy" się za te 520zl, aż huczy!!
Jola, 27.09.2012, 14:40
ja też mam taki problem w zwiazku z tym bedęsie odwoływać do kolegium
ewa, 14.12.2012, 11:13
Mam świadczenie pielęgnacyjne na Ojca mam pierwszą grupę, jest po amputacji nogi, mam ma 80 lat choruje na otępienie starcze nie może się zajmować ojcem, a Oni chcą wprowadzić kryterium dochodowe i co dalej? ojcu odrośnie noga a mama cudownie wyzdrowieje a ja wrócę do pracy,,,,co za przepisy, to jest żenujące ,że w naszym Państwie się dzieli niepełnosprawnych, ciekawi mnie jedna rzecz jakby ich to dotyczyło co by zrobili w tej sprawie.
kasia, 06.02.2012, 14:03
płakać mi się chce jak to przeczytałam mam chorą mamę i siostrę opiekuję się nimi obie mają orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności ale żyjemy w dobrobycie bo mamy 700zł na osobę i mi się już świadczenie nie należy
więc zostaną same bo ja będę musiała iść do pracy tak to już jest w tym naszym kraju chory to śmieć
Kaska, 20.02.2012, 01:53
Jeśli potrzebujecie Profesjonalnego CV to dobrze trafiliście. Nie wiesz jak napisać dobre CV. Jestem Wam w stanie pomóc stworzyć doskonałe Curriculum Vitae, które sprawi iż zwiększycie swoją szansę na znalezienie wymarzonej pracy nawet o 50%. Przez kilka lat zajmowałem się profesjonalną rekrutacją w kilku dużych firmach na terenie Śląska, wiem dobrze jakie popełniacie najczęstsze błędy i możecie je uniknąć dzięki mojej pomocy. Napisz do mnie a sprawie że twoje CV będzie najlepsze, a znalezienie dobrej pracy nie będzie już tak trudne, jak teraz. Czekam na informacje od Was pod adresem e-mail: dobrecurriculumvitae@onet.pl
r s, 20.02.2012, 22:35
czy dochody opiekuna i osoby, nad którą jest sprawowana opieka można dzielić na osby dorosłe nie pracujące ażeby nie przekroczyć kryterium dochodowego wynoszącego 583 zł w przeliczeniu na osobę w rodzinie ?
Grzegorz, 07.05.2012, 15:25
mam 57 lat od 2lat opiekuje sie mama ktora wymaga opoieki 24godziny na dobe niewidzi ztrudnoscia sie porusza cukszyca spustoszyła cały organizm nogi sa cukszycowe i niedaj boze do amputacj a i oko prawe tez do usuniecia ma tez nadcisnienie i nautrzymaniu brata ktory jest bezrobotny no ija ktora niemam zadnych dochodów tylko te 520zł iporadcie co dalej
józefa hojoł, 02.04.2013, 10:36
Witam mam pytanie; mieszka z nami teściowa ma 88 lat.Mojego męża siostra załatwiła zasiłek pielęgnacyjny ma matkę/od 2 lat/ swojemu bratu bez naszej zgody/jeżeli taka jest potrzebna / i bez wywiadu środowiskowego facet z matką śpi,matka gotuję mu obiady ,korzysta z medii i pije i pije i pije sprowadza kumpli policja się nie miesza ,opieka nie kontroluje a ja mam związane ręce ,boję się odwołać bo mnie straszy nie mam świadków bo to się odbywa w domu a teściowa uważa ,że on jest biedny i niezaradny życiowo co robić
PYRGIEL , 17.05.2012, 17:34
czy osoba ucząca się, która skończyła 18 lat może ubiegać się o zasiłek pielęgnacyjny za opiekę nad dziadkiem z grupą inwalidzką? proszę o szybką odpowiedz. z góry dziękuje.
uczacy sie, 22.05.2012, 15:46
pobieram świadczenie pielegnacyjne na niepełnosprawna siostre jestem jej opiekunem prawnym czy nadal bedzie sie mi on nalezał? prosze o odpowiedz z góry dziekuje
Majka, 23.05.2012, 14:39
Zabrano świadczenie pielęgnacyjne, córka jest po implancie i ma zespół Ushera. Nosi procesor mowy, ma 17 lat. Czy przysługuje się takie osobie świadczenie pielęgnacyjne? Proszę o pilne udzielenie rady. Z góry dzięki ;)
Darka, 03.06.2012, 22:35
Witam.Piszę do Państwa w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego.Od dnia 1.08.2012 opiekuję się moim ojcem chorym na cukrzycę typu II.Na chwilę obecną tata ma zaawansowaną stopę cukrzycową,zakrzepowe zapalenie żył i problemy z ciśnieniem.Nie mogę podjąć żadnej pracy ponieważ ciągle muszę być przy ojcu, dawkować insulinę,kontrolować poziom cukru,zmieniać opatrunki na stopie. Nie wiem czy w takiej sytuacji przysługuje mi świadczenie pielęgnacyjne.Proszę o poradę. Z poważaniem Lucyna.
Pawłowska, 13.06.2012, 17:29
Lucyna... mnie powiedziano,że jak mam oboje rodziców,a tylko tato ma grupę, mama nie ma,to nic mi sie nie nalezy,bo? oboje muszą miec grupę i wtedy mogę starac się o zasiłek..czy to jest normalne? i teraz latam z mamą po lakarzach,żeby wyrobic jej grupę,przecież to kpina!
Jola, 27.09.2012, 14:51
To co zgotował nam nasz kochany rząd to kpina
w ich mniemaniu najlepiej starych i chorych uśpić a swoją drogą skąd ta średnia przypadająca na głowe 583 zł !!!!!
Ludzie w jakim kraju my żyjemy same opłaty to minimum 800 zł a gdzie żyć a oni wyliczają średnią - a ta średnia to po odliczeniach za opłaty ?
Wioleta Niechcic, 21.06.2012, 17:02
mam pytanie jak mam tate niepełnosprawnego ze wzgledu na amputacje obydwuch kończyn dolnych i ze wzgledu na wzrok gdzie jednego oka nie ma a drugie slabe i mam paiery od okulistki, że musi mieć opieke 2 osoby i mam orzeczenie taty gdzie pisze ze musis mieć opieke 2 osoby na stałe. gdzie moge się ubiegać o taki zasiłek rentowy jak jestem w domu i ja się opiekuje tata tylko oraz zamieszkuje w domu z nim ale jest taty żona ktora pracuje. w opiece powiedzieli mi że sie nie należy bo tata jest w pożyciu małżeńskim z mama czy to prawda? prosze o jakąś rade
monika dz, 27.06.2012, 13:04
mam 24 lata , dziecko 3 lata i chora matke z umiarkowanym stopniem niepelnosprawnosci symbol przyczyny 03-L 05-R z oceny stanu zdrowia wystawionej przez lekarza orzekającego matka wymaga częściowej opieki i pomocy osob drugich w pełnieniu rol społecznych i codziennej egzystencji ja nie pracuje zajmuje się opieka nad matka czy mogę ubiegać się o zasiłek opiekuńczy na matke
bardzo proszę o rade
RÓŻYCKA , 07.06.2013, 19:16
Witam ja z zapytaniem czy jak mam zasiłek na dziecko niepełnosprawne to też mogę się starać o zasiłek na mamę niepełnosprawną,czy można brać dwa zasiłki jednocześnie
Okarma, 28.06.2012, 11:33
mam taki sam problem mam nie pełnosprawnego syna i mamę nie pełnosprawną stopień znaczny w opiece powiedziano mi ze nie mogę pobierać dwie rety opiekuńcze.Czy to prawda?
gabryjela kwiatkowska, 28.01.2013, 09:54
Witaj z tego co mi wiadomo to nie można brać zasiłku pielęgnacyjnego ani opiekuńczeg na dwie osoby tylko na jedna
bylewska, 30.07.2013, 18:33
mam 19 lat i pobieram zasiłek na babcie którą sie opiekuję, chciałabym od przyszlego roku akademickiego iść na studia dzienne na uczelni publicznej czy jest możliwe jednoczesne studiowanie i pobieranie tego zasiłku? proszę o odpowiedź
Kamila, 30.06.2012, 11:01
Nie będziesz mogła nadal pobierać zasiłku bo jak niby miałabyś opiekować się babcią jednocześnie studiując
Marcin, 13.05.2013, 13:50
Witam.
Mam pytanie. Opiekuję się niepełnosprawną teściową. Sytuacja wygląda tak, ja nie pracuję a mój mąż jest na rencie i nie ma żadnej innej osoby która mogłaby się zaopiekować Teściową. czy jest jakaś szansa na uzyskanie świadczenia pielęgnacyjne ??
Korcz, 02.07.2012, 17:16